19.10.10

Mielenkiintoinen artikkeli

Yllättävää kyllä uusimmassa Me Naiset-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli. 


Me Naiset 41/2010: Lapseton nainen kertoo, miksi halusi sterilisaation jo kolmekymppisenä.


Kolmekymppisenä tajusin, että sterilisaatio maksaa julkisella puolella muutaman kympin. Halusin jotain varmaa ja lopullista, mutta gynekologi sanoi,  ettei hän suosittele sterilisaatiota missään nimessä. Hän ehdotti kuparikierukkaa.
Menin lääkärin reaktiosta lukkoon. Mietin, miksi minun täytyy perustella valintaani hänelle. Gynekologi kysyi, mitä tekisin, jos minulle tulisi mieheni kanssa ero ja uusi puolisoni haluaisikin lapsia? Nauroin, etten minä lapsia sillekään miehelle tekisi. Puhe kääntyi silti kierukkaan.
Gynekologikäynnin jälkeen olin ahdistunut. Mahdollisuus lapsentekoon olisi pitänyt jättää auki, koska se kuuluu naiseuteen ja kolmekymppisen elämään. Tuntui vaikealta lähteä vastustamaan niin vahvaa äitiysnormia.
Julkaistu lehdessä MN 41/2010


Kaikki gynekologit eivät onneksi ole noin asenteellisia. Kannattaa vaihtaa lääkäriä, jos kohtelu ei miellytä. Jokainen on oikeutettu itse päättämään omasta kehostaan. 



2 comments:

Anonymous said...

Hei. Luin kyseisen artikkelin Me Naisista ja musta se oli hyvä. Osittain ihan kun olis lukenu omia ajatuksia. Essuren läpikäyneenä voin vain suositella! (Vaikka 1. kerralla operaatio ei onnistunutkaan.) Mun gyne anto lähetteen mukisematta ja sairaalassa kohtelu oli todella asiallista. Pee voi antaa mun meilin, jos haluat kysellä yksityiskohtasempia tietoja! - S Huittisista

Eveliina said...

Heips S, kuulin P:ltä että kävit essuressa. Sitä olen itsekin tässä pohtinut jo jonkin aikaa. Lähetteen saisin kun vaan pyytäisin. Olen päättänyt, että menen essureen viimeistään kun täytän 35 eli ihan kohta.