1.1.08

New Year's day in Budapest

Tänään on ollut samanlainen päivä, kuin eilenkin eli on satanut lunta koko päivän. Tänään ei tuullut yhtä paljon kuin eilen ja lumi sade oli sakeampaa. Nukuimme pitkään ja myöhästyimme aamupalalta. Söimme ceasar leivät hotellimme ravintolassa, jonka jälkeen vietimme hetken huoneessamme ja suuntasimme sitten linnakukkulalle, joka on lyhyen kävelymatkan päässä hotelliltamme.

Ulkona ei ollut kovin kylmä ja ylimääräinen villapaita tuntui olevan liikaa jyrkkiä portaita noustessamme. Ylös päästyämme oli todella lämmin. Katselimme maisemia, jotka olivat hienot sankasta lumipyrystä huolimatta.

Kävelimme vanhassa kaupungissa ja kävimme Matiaksen kirkossa.

Sen jälkeen menimme kahville hienoon kahvilaan. Joimme Irish cream kahvit ja söimme valko-tummasuklaa kakun palat.

Sen jälkeen lähdimmekin kävelemään hotellille.

Nyt vietämme täällä hetken ja lähdemme sitten etsimään ravintolaa, jossa voisimme syödä illallista. Kaikki ravintolat eivät ole tänään auki. Christian on tällä hetkellä nauttimassa taas hotellin saunasta.

Tässä osa päivän kuvasaaliista:

Trabandilla ajetaan täällä vieläkin.

Christian aloittamassa kiipeämisurakkaa linnavuorelle.

Upea näkymä linnavuorelta. Mahtaa olla hienot maisemat auringon paistaessa ja näkyvyyden ollessa parempi.

Ylös pääsee myös tällaisella köysiraitiovaunulla.

Täällä vartioin minä, kotka linnan muurilla.

Vanhaa kaupunkia

Pyhän kolminaisuuden pylväs ja takana Matiaksenkirkko. Ruttoepidemian mennessä ohi vuonna 1713 pystytettiin pylväs Pyhän kolminaisuuden kunniaksi.

Matiaksenkirkon alttari. Kirkko on pääosin uusgoottilainen ennallistus vuosilta 1874-1896, joskin siinä on paljon vanhempiakin osia.

Matiaksenkirkon lasimaalaukset. Eteläseinällä on kolmessa kaari-ikkunassa Frigyes Schulekin, Bertalan Székelyn ja Károly Lotzin suunnittelemat lasimaalaukset 1800-luvulta.

Kirkon kryptassa on kirkkotaiteen museo.

Christian sovitti turkisreuhkaa ja pääsi tunnelmaan.